Ahad, 12 Jun 2011

Benar. Benar.

Rumah. Dalam tilisan Jawi: رومه. Merupakan sebuah tempat kediaman manusia yang mempunyai dinding dan bumbung yang dapat menahan dari kerpasan, angin, kepanasan, kesejukan dan penceroboh. Kadangkala rumah juga didiami haiwan, namun tempat tinggal yang khusus untuk haiwan biasanya dipanggil kandang atau sarang.

Itulah definisi yang diberikan oleh Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas. Ianya adalah satu definisi yang skema untuk diucapkan apabila ditanya "apakah yang anda faham, rasa, dan mengerti tentang maksud rumah (home)".

Soalan yang susah bukan?

Nahhh...

p/s: rumah (home) adalah satu tempat dimana kita berasa selesa, selamat, dan damai apabila berada disana. Rumah tidak semestinya perlu mempunyai bumbung, tidak semestinya mempunyai tab mandi yang besar, dan juga tidak perlu katil yang besar dan empuk. Itulah definisi rumah, bagi saya.


now playing: Dancing Queen, ABBA, 1976.

1 ulasan:

zulaikha zuhayra sabri berkata...

rumah - sesuatu yg slesa dn pnuh dngan kasih syg wlaupun serba kekurangan...sesuatu yg d'rndui bla brjauhan @ d'tnggal kan trlalu lama... (lau mgikut prspektif sy la...)ni yg rsa nk blik krang gak ni...